"Cała Polska czyta dzieciom"


Drodzy Rodzice,

Nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej akcji organizowanej przez specjalnie powołaną fundację
"Cała Polska czyta dzieciom".

Akcja trwa już od kilku lat, propagowana jest w mediach
i realizowana przez wiele konkretnych, cyklicznych przedsięwzięć np.

"Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom" (pierwszy tydzień czerwca),
"Wiosenna Zbiórka Książek",
"Czytanie zbliża"
oraz
"Czytające szkoły",

do którego to programu dołączyliśmy, sankcjonując niejako to, co i tak od dawna realizowaliśmy.
Nikt nie ma wątpliwości, jak cenne i konieczne jest czytanie

"Gazeta Wyborcza" inicjująca i patronująca wielu akcjom edukacyjnym uaktualniła słynny cytat
"Czytam, więc jestem".

Wiem, że znakomita większość z Państwa czytała i czyta swoim dzieciom, my chcemy również regularnie robić to w szkole.

Liczymy na Państwa poparcie, pomoc
(może ktoś z Państwa zechciałby poczytać dla całej klasy np. fragment swojej ulubionej z dzieciństwa lektury)
i kontynuację czytania w domu.

Pozwolę sobie zacytować, za "Gazetą Wyborczą", garść pomysłów
"Jak rozkochać dziecko w książkach?"
A może macie Państwo jakieś własne metody?
  • Od najmłodszych lat otaczaj dziecko książkami, zabierz do biblioteki i czytelni, odwiedzajcie księgarnie i antykwariaty.
  • Nawet jeśli dziecko nie potrafi jeszcze czytać, pomóż mu zrozumieć, że zapisane na papierze znaki odpowiadają wypowiedzianym słowom.
  • Niech obserwuje sposób czytania od lewej do prawej, linijka po linijce, strona po stronie. Niech razem z tobą śledzi palcem tekst.
  • Zadawaj mu zagadki np.
    gdzie jest początek książki?,
    co mam przeczytać, gdy skończę pierwszą linijkę?,
    co zrobić, gdy skończyła się strona?
  • Powracaj do znanych tekstów.
    Zachęcaj dziecko do uczenia się na pamięć i cytowania fragmentów (zwłaszcza rymowanych).
  • Namów dziecko do odgadywania, o czym będzie mowa na następnej stronie. Sprawdźcie, czytając dalej.
    A może pomysł twojego dziecka jest ciekawszy?
  • Pamiętaj o książkach spoza literatury pięknej. Twoje dziecko mogą przecież interesować zwierzęta, kosmos, dinozaury lub piłka nożna. Możecie też razem obejrzeć np. "Ilustrowany Słownik Języka Polskiego"
  • Naucz dziecko zwracania uwagi na ilustracje, które często niosą dodatkowe informacje.
    Poproś dziecko, aby na podstawie ilustracji np. dokładniej opisało bohatera.
  • Zaproponuj dziecku, aby wyobraziło sobie, że jest jednym z bohaterów historii, i przedstawiło fragment wydarzeń ze swojego punktu widzenia.
  • Ułóżcie z dzieckiem opowiadanie, spróbujcie je "wydać" w formie książeczki umieszczając tytuł, autora, ilustratora, datę i miejsce wydania.
  • Wyjaśnij jak powstaje książka. Ale nie zanudzaj dziecka wiedzą, a raczej odpowiadaj na pytania.
  • W rozmowach z dzieckiem używaj odpowiednich określeń: książka, autor, tytuł, publikacja, wiersz, treść, wstęp, zakończenie, przedmowa, rozdział.
  • Nie zmuszaj dziecka do czytania i słuchania o książce, jeśli straciło na to ochotę.
  • Nie ustalaj z góry czasu na pracę nad książką. Dziecko wyczuje przymus i zamiast polubić czytanie, może je znienawidzić. Niech czas spędzony przy książce zależy od dziecka.
  • Pokaż dziecku, że czytanie jest także twoją przyjemnością i jest dla ciebie ważne.
  • Nie marnuj żadnej okazji, aby pokazać, że dzięki czytaniu rozwiązujesz codzienne problemy. Razem z dzieckiem sprawdź np. na rozkładzie, o której odjeżdża następny autobus, zróbcie na obiad surówkę według przepisu.
  • Naucz dziecko dobrze traktować książki: brać czystymi rękami, ostrożnie przewracać strony, odkładać na specjalna półkę, nie czytać przy jedzeniu
  • Znajdź czas na czytanie ze starszym dzieckem jego szkolnych lektu i rozmowę o nich.
  • Zadbaj, aby dziecko, ucząc się czytać. Nie odczytywało jedynie mechanicznie wyrazów. Sprawdź, czy rozumie wszystkie słowa.
  • Zaproponuj dziecku, aby po obejrzeniu ilustracji, przeczytaniu tytułu oraz tytułów rozdziałów, zgadło o czym jest książka. Czytając sprawdzi, czy miało rację.
  • Pomóż dziecku zrozumieć strukturę tekstu, np. wyodrębnić główne postaci, wydarzenia, przyczyny, skutki kolejnych zdarzeń.
  • Pobawcie się w "Wyobraź sobie...." np. co by było, gdyby bohater nie zdążył na pociąg?
  • Postaraj się jak najwcześniej przygotować dziecko do lektury różnych tekstów: literackich, informacyjnych, książek, czasopism. Pokaż dziecku, że czasem tylko wyszukujemy informacje, a czasem czytamy dokładnie, aby nie uronić żadnego słowa.
  • Pobaw się encyklopedią. Poszukajcie razem jakiś ciekawych informacji, wymieńcie uwagi.
  • Pobawcie się słownikiem, np. wyrazów obcych: "Znajdź jakieś bardzo długie słowo na literę b. Co ono oznacza?".
Monika Lenartowicz
(lider programu w naszej szkole)